In Utrecht wordt regelmatig een Viltjesavond georganiseerd, telkens bij een ander creatief bureau. Daar geeft een van hun klanten een briefing aan een groep jonge creatieven. Zij gaan in duo’s los met een brainstorm en na een uur pitchen ze al een concept! Met drie klasgenootjes deed ik mee aan de Viltjesavond met ARAG, op het kantoor van True Ideas.
Briefing
Bedenk een sociale activatie rondom het WK Voetbal in Rusland. Het Nederlands elftal heeft zich niet geplaatst, maar dat wil niet zeggen dat ons land helemaal niet vertegenwoordigd wordt. Het team van scheidsrechter Björn Kuipers is wel actief op het toernooi. ARAG staat voor juridische FairPlay en is sponsor van alle Nederlandse scheidsrechters. Met een campagne rondom Team Kuipers op het WK willen ze hier op een leuke manier op inspelen.
Oplossing
Nu we ons even niet meer druk hoeven te maken over de prestaties van het Nederlands elftal, gaan we over naar hetgeen waar we ons daarna snel over opwinden; schwalbes. Mensen die niks met voetbal hebben, vinden dit aanstellerige gedrag de grootste ergernis rondom de sport. En voor voetballiefhebbers is die walgelijke schwalbe het grootste onrecht op het veld, wanneer iemand door zo’n fopduik een kaart krijgt aangenaaid. Schwalbes ondermijnen FairPlay. Dit sluit zo goed aan bij ARAG, dat we dit onderwerp als uitgangspunt hebben genomen voor ons concept.

ARAG staat voor FairPlay. Schwalbes zijn hét symbool van het ondermijnen daarvan op het voetbalveld. Iedereen heeft er een hekel aan, iedereen heeft het erover.

De Top 5 leukste posts via de socials worden dagelijks getoond op een enorm scherm van 2,5 x 6 meter in het centrum van Utrecht!
#Schwalgelijk is een social activatie waarbij het Nederlandse publiek los gaat op creatieve, humoristische bewerkingen van schwalbes tijdens het WK Voetbal 2018.
Team Kuipers, dat ons land vertegenwoordigt op het toernooi in Rusland, gaat voor FairPlay. Schwalbes horen daar niet in thuis. ARAG roept de mensen thuis op om deze te spotten, zo leuk mogelijk te parodiëren door hier memes, gifs of andere bewerkingen van te maken en die te posten met #Schwalgelijk. De leukste en beste posts op social media krijgen een podium op een groot scherm op Utrecht Centraal.
Tijdens voorgaande voetbalwedstrijden is er al regelmatig een moment geweest waar ‘het internet’ op is los gegaan. Het gevolg; vele bewerkingen van hetzelfde, iconische moment die hartstikke viral gaan. Door dit te stimuleren en te faciliteren, kan ARAG een buzz creëren rondom het WK.

Credit where it’s due
Joëlle is een ideale teamspeler en content designer met een lichte obsessie voor Frankrijk en popart.

Conceptdesigner en stadsambassadeur van Utrecht met een sterke focus op maatschappelijke thema's.

'Outside the Box'? Het schijnt dat Marissa nog nooit Inside the Box heeft gedacht, en dat zie je terug in haar creatieve concepten.
