Gadfur!

Voor de Bont voor Dieren ontwierpen drie medestudenten en ik een campagne met een nieuwe insteek. Het doel; meiden tussen de 12 en 20 jaar geen bont meer laten dragen. En hoe kan je dat nu beter doen dan door het een beetje vies te maken? Gadfur!

Opdrachtgever: Bont voor Dieren
Categorie: Concept, Content

Je kent ze wel, de clichématige campagnes met schokkende beelden van zielige dieren die je moeten overhalen donateur te worden van een goed doel of om bijvoorbeeld geen bont meer te kopen. Ze maken geen indruk meer omdat mensen er aan gewend zijn geraakt. Wat werkt dan nog wel? Hoe overtuig je jonge mensen om drie keer na te denken voordat ze overgaan tot het kopen van bont. Een uitdagende opdracht. Samen met drie medestudenten heb ik me hierover gebogen. We besloten een campagne op te zetten die eens een heel ander nadeel van bont in de spotlight zet.

Wist je dat...

Er meer dan vijf verschillende soorten insecten niet alleen graag leven in bont, maar ook hier graag hun tientallen - of soms wel honderden - eitjes per keer leggen? Wist je niet? Je bent niet de enige. Deze kennis is echter een goede invalshoek om onze doelgroep, meiden tussen de 12 en 20, eens even goed te laten schrikken met wat er allemaal krioelt in die kraag in hun nek.

We creëerden een uitgebreid mediaplan met diverse uitingen. Een stunt met een viral video trapt de campagne af. De door ons opgezette communicatie strategie zorgde ervoor dat de Bont voor Dieren hier precies goed op kon inspelen met tekst, beeld en YouTube-video’s. Het gewenste resultaat: meer dan 50.000 bereikte jongeren. Allemaal zonder dat dit in eerste instantie te herleiden was naar Bont voor Dieren. Hun reputatie kon de doelgroep afstoten voordat de boodschap was aangekomen. We hebben dus onze eigen kanalen opgezet, waaronder een Facebook-pagina en een YouTube-kanaal.

Maar we zijn verder gegaan! Onder andere met het introduceren van een nepproduct om nog meer bewustzijn te creëren voor het feit dat bont heel vies is. Gadfur anti ongedierte shampoo in de varianten Das, Nerts en Wasbeerhond. Alsof het nog niet naar genoeg is dat er blijkbaar zoiets nodig is voor je bont, maken de ‘klantreviews’ het allemaal nog een tikje viezer.

In dit project was ik verantwoordelijk voor verschillende aspecten. Een groot deel van het uitgangspunt van het concept kwam van mij, maar ook heb ik veel content uitgewerkt. De visualisaties van de shampoo, de abri-campagne en de opgeleverde campagne-guide heb ik ontworpen. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de copywriting.

Teamleden

Joëlle is een ideale teamspeler en content designer met een lichte obsessie voor Frankrijk en popart.

Joëlle Coelingh
Joëlle Coelingh Concept & Content Topper

Naast onwijs creatieve ideeën heeft Femke ook nog eens de perfecte stem om voice-overs in te spreken!

Femke Hoppenbrouwer
Femke Hoppenbrouwer Concepting Koningin

Laura heeft talent om zowel voor als achter de camera te staan. In elke video-productie gaat ze voor perfectie.

Laura Mischie
Laura Mischie AV-specialist