Graze introductie

Het grootste bewuste snackmerk van de UK lanceren in Nederland? That’s a graze idea!

Opdrachtgever: Graze, Unilever
Skills: Content, Copy, Motion
Awards: IRI Beste Introductie 2021

Wat als snacken een stuk gezonder kon? Voor die vraag heeft graze een antwoord in wel zeven heerlijke smaken. Wij kregen de uitdaging om de nuts en oat bites in Nederland te introduceren en net zo’n succes te maken als in Engeland.

Dit hebben we voor elkaar gekregen door een jaar lang de aandacht te trekken op tv, op straat en op de winkelvloer. Met korte tvc’s die wel drie keer in één reclameblok opdoken, kleurrijk POS-materiaal en leuke copy. Heel veel leuke copy. Wat als minder calorieën smaakten naar meer? Wat als iets zoets ook iets goeds is?

 

En het resultaat mag er zijn! In één jaar realiseerden we 40% (geholpen) merkbekendheid en €2.5 miljoen business. In 2021 was graze de beste introductie in de supermarkten volgens onderzoeksbureau IRI. Zij publiceren elk jaar een ranglijst met de meest verkochte nieuwe producten van het jaar. Zo zagen we ons werk beloond worden met de eerste plaats in de Toetreders Top 30.

Daar moesten we in 2022 natuurlijk overheen! Met introducties van nieuwe smaken op Instagram en abri’s om het bushokje bij af te likken.

Met nieuwe copy om nog meer focus te leggen op het verleiden van de doelgroep. Verleiden met smaaksignalen en dán te overtuigen met een health claim. We schreven scripts voor de nieuwe tvc’s en online video’s, waarvoor ik ook de opnames in de studio met Bettina Holwerda regisseerde.


Dit project is onderdeel geweest van mijn werkzaamheden bij activatiebureau De Combinatie van Factoren. Als creative copywriter werkte ik aan de Nederlandse adaptatie van deze campagne. Ik heb onder andere copy geschreven, social posts bedacht én deze geproduceerd. Vooral de shortcopy voor graze is altijd een feestje om te mogen schrijven. ‘Wat als taart geen punt was’ is nog steeds mijn favoriet.