Hoe bereik je een groep nieuwe consumenten? Generatie Z’ers, geboren tussen 1995 en 2010, zijn de opvolgers van de millenials. Een unieke generatie digital natives die niet meer reageren op traditionele communicatie en media. Dus is er behoefte aan een activatiebureau met een nieuwe aanpak. De Combinatie van Factoren uit Amsterdam is dit bureau. Samen met Dr. Jos Ahlers, communicatiestrateeg en doctor in de psychologie, ontwikkelden we een workshop om mét Gen Z te bouwen aan nieuwe merkactivaties.
Met de Let’s Z sessie trekt DCVF een blik Gen Z’ers open om samen met hen een actueel thema te behandelen voor jouw merk. Eén dag, twaalf jongeren. De open- en eerlijkheid die deze generatie kenmerkt zorgt voor interessante sessies vol inzichten in je merk en je doelgroep. Na het in kaart brengen van die inzichten start de brainstorm om een effectieve activatie te ontwerpen met de groep. Co-creatie met Gen Z dus! Onder leiding van de ervaren, creatieve geesten van De Combinatie van Factoren. In de dagen na de workshop werken zij de concepten verder uit tot een activatie met handen en voeten. Merken als IKEA, Tele2 en Senseo hebben al deelgenomen aan Let’s Z.
Co-creatie
Let’s Z is dus co-creatie waar je als merk op bestelling een stel Z’ers aan het werk kan zetten, samen met DCvF. Of je nu een campagne voor deze groep wil ontwikkelen, met ze wil sparren over welke onderwerpen zij belangrijk vinden of gewoon eens wil horen hoe ze nu écht naar jouw merk kijken. Wij draaien een dagprogramma in elkaar en kunnen dit later doorvertalen naar inzichten of campagnes waar je écht mee aan de slag kunt.
Boek
Het staat er echt, op pagina 161: mijn naam in een boek dat ik heb helpen maken! Ruim een jaar lang hielp ik Jos Ahlers en René Boender met onderzoek, input en mijn visie op alle onderwerpen die in ‘Verlangen naar Verandering’ voorbij komen. Ongelooflijk leerzaam, maar ook erg leuk. En zo weet ik ondertussen ook precies wat je als merk kunt doen om Generatie Z aan je te binden. Als bonus mocht ik ook nog eens de alternatieve cover voor het boek ontwerpen.
Snel, simpel, speciaal voor Senseo is bijvoorbeeld zo’n campagne die gemaakt is na een workshop met klant en Z’ers. De tieners waren helder: beloof maar niet wat je niet waar kan maken. De ‘lekkerste koffie die er is’ halen we toch bij Starbucks. Maar snel en simpel thuis een speciaal koffietje maken zonder ingewikkeld gedoe, daar hadden ze wel oren naar. Dus bereikte Senseo Generatie Z binnen de kortste keren op Instagram en YouTube met deze boodschap in de vorm van product demo’s en video battles.
Dit project is onderdeel geweest van mijn werkzaamheden bij activatiebureau De Combinatie van Factoren. Als stagiair – en later als Junior Creative – ben ik nauw betrokken geweest bij dit onderzoek en het opzetten van de verschillende producten. Als researcher en klankbord heb ik geholpen met het schrijven van het boek ‘Verlangen naar Verandering’. Daarnaast heb ik binnen DCvF verschillende Gen Z co-creatie sessies begeleid voor klanten als Senseo, JBL en Unox.
Credit where it’s due
Rondde haar studie CMD af met deze Let's Z campagne. Lisan bedacht de beeldtaal en is verantwoordelijk voor het samenbrengen van alle uitingen tot één geheel.

Communicatiestrateeg, spreker, auteur én Nederlands meest vooraanstaande expert als het op Generatie Z aankomt. Van de workshop tot het boek, Jos biedt DCVF de wetenschappelijke ondersteuning!

Joëlle is content designer en zelf Gen Z'er! Ondersteunde het onderzoek om het boek te kunnen schrijven met haar eigen(wijze) blik, zoals het een Z'er betaamt.
